fredag 6 april 2012

Far å Flyg med mycket show



Jag visste inte att Sankt Eriksgatan var så  l - å - n - g ! 
Promenaden från Karlberg till Baluba tog tjugo minuter.
Dagen innan hade Veronica ringt om ett jobb på Arlanda. Hon sa vad som gällde och var vi skulle träffas och lovade att maila uppgifterna under dagen. 
vandrarhemmet  JumboStay
Det gjorde hon inte!  - Tur att mitt minne funkade.

Vi var fem statister som skrev på kontraktet och drack kaffe i produktionsbolagets lokaler, innan vi packades in i den stora bilen som körde oss till vandrarhemmet Jumbo Stay på Arlanda.
Christine sminkas
Vi gick yttertrappan upp till mellanvåningens Café, vårt uppehållsrum, där vi först vi fick ta av skorna. Sen tassade vi omkring i stumplästen.
Denna dag skulle det spelas in  två avsnitt av  "Far å Flyg", som ingår i Femmans remake av sextitalets "Partaj". Christine Melzer har  "Har-jag gjort-bort-mig-nu-igen-rollen" .
Här spelar hon flygvärdinnan Iris.

Christine tog i hand hälsade på oss. Jag fick en lång blick  - och jag såg hur hon tänkte... Mitt under sminkningen sa hon plötsligt: 
"Du var ju mamma till Per Andersson, va?" se blogg2 och blogg
Vi pratade lite om inspelningen och om mannen som spelat pappan...
Johan Petersson kände dock inte igen mig....
Förmiddagens inspelning handlade om en fångtransport - och "omflyttning i kabinen". 
 Jag skulle protestera och bli avsnoppad av stewarden Edvard (Johan Pettersson) En helt absurd scen!

"besättningen" 
Vi befann oss högst upp iett litet, litet kabinutrymme med fyra dubbla säten. Där skulle vi sju statister, regissören Tapio, Fredrik med kameran  Veronica som skötte klappan, en ljudkille och sminkösen och så Iris och Edvard spela in... Det blev varmt! - Men det var kul! Jättekul!
 Karin  eller tvillingsystern 
Lisbet eller tvillingsystern 

Vi statister fick verkligen delta i inspelningen - även med repliker! Vi var inte bara suddig bakgrund - och var och en filmades från flera håll. Det var kul!
Hur det blir efter klippningen återstår att se!
Tvillingarna, Alexandra Jimmie och jag skulle vara med i båda scenerna. Sven-Gunnar och Madeleine skulle bara vara med i scenen efter lunch.
 Lunch fick vi i Arlanda stad. "Dagens"


Andreas Lundstedt som Kurt - med Christine som Iris


Till nästa scen dök Andreas Lundstedt upp som Kurt - en extra steward - till Edvards stora förtret.

Kurt var den positive. 
Kurt kände igen gamla passagerare,
Kurt hade jobbat som barista och gjorde så gott kaffe att vi ville ha meeer
Kurt kramade  passagerarna. 

Jag var Margareta - som kände igen Kurt - som  kände igen mig som "Margareta"...  Resultatet blev en stor kram när jag som Margareta klev in i kabinen!!

Sven-Gunnar
Jimmie
Alexandra
Madeleine








Polisen och fången försvann efter lunch... hann ej fotograferas, men..


Aldrig tidigare har det fotograferats så flitigt! 
Aldrig tidigare har artisterna/skådespelarna själva fotograferat - och poserat och velat bli fotograferade så mycket som denna gång.
Jag brukar ju bara ta bilder snett från sidan med fokus på sminkör, fotograf eller instruerande regisör... idag fick jag också ta ngra andra bilder också. Det blev Show!




Vi blev klara innan fem. Det var bara toalettscenen kvar...
Sven-Gunnar och jag fick skjuts av tvillingarna till pendeltåget i Märsta. 


Jag behövde inte gå hela långa
 Sankt Eriksgatan....




Länk till Partaj. Avsnittet med Far å Flyg ligger 30 min in i programmet

1 kommentar:

  1. Vad kul ni måste haft!Jag skrattade när jag läste om Kurt och Margareta.

    SvaraRadera