måndag 11 augusti 2014

Inga Lindström i Stockholm

År efter år har mina statistkollegor varit med på inspelning av tyska romantiska långfilmer 
Manusförfattaren har pseudonymen "Inga Lindström".  
(Christiane Sadlo ) 

Filmerna som går på bästa sändningstid på söndagar lär vara särskilt populära bland TV-tittande pensionärer (!) 
Sverigeporr säger en del, "dravel" säger Sigrid!

Varje år spelas fem nya filmer in i Sverige, främst i Sörmland. 
I maj 2014 spelades den 54:e filmen in, då på Öland. 
Filmteamet har med sig allt i sina bilar och bussar. Klädförråd, bord och bänkar för måltider, kaffevagn etc. Större delen av teamet kommer till Sverige i april och stannar till september.
Fem svenska filmarbetare ingår i teamet på totalt 50 personer
Mer info på SR SvDoch Sörmlandsinfo

inspelningsledare
Jag har sökt deras statistjobb några gånger, utan att lyckas komma med, 
Men nu var det i alla fall dags

Ingrid
Vi skulle vara på plats vid Mariatorget halv åtta på morgonen

  "Klädsel: Finare Stockholmsklädsel somrigt inget vit och inget svart
  Ta med 3 outfits då vi ska föreställa olika dagar så ombyte kommer ske" skrev Victoria

När jag kom höll Inspelningsledaren på att spärra av delar av Sankt Paulsgatan med rödvita band, så att alla teamets bilar skulle få plats när de kom.
korsningen stod Ingrid, statistkompisen redan och väntade. 
Bilarna, och bussarna och resten av teamet började anlända och dom  parkerade innanför de rödvita banden.

Victoria anlände och prickade av oss och skickade oss vidare till  bussen med klädförrådet. Där sattes två ombyten ihop

De unga tjejerna, Mikaela till höger
Sen kunde vi sitta i parken tills det var dags...
BM  Svetlana och Ingrid










Det började bli hett....
Personal från parkförvaltningen kom och satte igång vattnet i fontänen.

Svetlana ville veta vad skulpturen föreställde, och vem som gjort den
Vi kollade på nätet . 
"Tors fiske" en skulpturgrupp i brons av Anders Wissler , utförd och rest år 1903
Tor har fångat Midgårdsormen och höjer sin hammare Mjölner för att förinta ormen.

Det blev ännu hetare när Ivar och jag skulle sitta på en bänk mitt i solen, medan de andra
Ingrid med taxen Bea - samt
en bit av damen som sa
att hon hette Inga Lindström
gjorde de vanliga "statistvandringarna" fram och tillbaka.
Men efter en halvtimme kunde vi sätta oss i skuggan. 

Jag pratade lite med en dam som satt på en grön bänk. Hon sa att hon hette Inga Lindström! Men hon ville inte att jag skulle ta någon bild på henne. Hon satt nog där i två timmar, mitt bland väskor, kassar, kaffevagn, vandrande statister och gastande regiassistenter.
Efter en halvtimme dök också 83-åriga Ingrid upp. Hon verkade känna Inga. Hon berättade om sin lilla dvärgtax Bea, som var polisernas favorit. 
Hon berättade att hon också hade varit statist och att hon jobbat med Ingmar Bergman. Nä, hon gillade inte hans sätt! Han kollade statisterna uppifrån och ner. Han som regissör ville kontrollera statisterna, ville se om dom dög!
Ingela, som jag inte hittar i ngn statistgupp


Ja, det var ju innan datorernas intåg och innan statist.se
Jag sa att jag tyckte hon skulle börja om.


Jag lärde känna en ny statistkompis. Det var Ingela.
Vi hann prata en hel del. Ingela var förtjust i hundar och la märke till de jag inte såg.
Ingrids Bea blev en liten favorit
Elsa


Vid tolvtiden dök Elsa upp! 
Hon hade lunchpaus från en inspelning i närheten, där hon skulle agera brudgummens mor i en ny dramaserie.

Strax efter Elsa gått tillbaka till Van der Nootska palatset ställdes de de medhavda borden och bänkarna ut i skuggan i en av öppningarna i parken. Maten från cateringfirman dukades upp. Det var mycket att välja på och mycket gott.
Huvudpersonerna Hon heter Jördis!










Vi var väl nöjda...? 
Det mesta var ju bra under inspelningen, men det var dålig info om  vad som skulle ske härnäst, vilken tid lunch skulle serveras, och var fikabordet fanns.. och talat om vilken toalett vi kunde använda  Jag smög in på Rival, men jag tycker faktiskt att dom skulle ha förberett, förvarnat något ställe OCH talat om för oss.

Efter lunch drog alla iväg upp till Sofia Kyrka och Vita Bergen..

Det fattades några manliga statister till eftermiddagen, så Ivar hade meddelat några bekanta tidigare på morgonen...
Jan
Vi  tryckte in oss i Victorias lilla buss - och när vi var framme stod, Guttman, Jan, Björn och ... redan där och väntade,

Sen blev det väntan, det blev godis, kaffe och mera väntan.

Jag la mig i gräset en bit bort ett tag och  lyssnade på Alice Munros noveller via  Stotytel -( kan rekommenderas!)
Efter ett tag kom Björn fram och satte sig och började prata. Ny trevlig bekantskap.
(Förresten, var det den Björn som var med på kontoret när vi spelade in Hedenhös förra året månntro, en Göteborgare...? Nja..Kollar mappen med bilder. Nä!)


Guttman
Vi väntade vidare medan Jördis, huvudrollsinnehavaren körde bil några gången upp på planen utanför kyrkan

Som sagt inte mycket vi fick reda på i förväg. inte heller nu talades det om var toalett fanns..
Mikaela
Plötsligt skulle vi gå ner, ner till grönskan i Vitabergsparken.

På vägen ner frågade Mikaela mig om det inte var jag som var läraren i  Öppna ögonen
Då såg jag...


Katriin ?
Det var ju hon som haft huvudrollen som den mobbade flickan, Hon såg helt annorlunda ut nu.

Det var ju en varm och solig dag och stockholmarna låg utsträckta i gräset.
Vi satte oss i skuggan medan
teamet sökte ställe för inspelning...
En stockholmare låg envist kvar, sov på mage i över en timme. Teamet arbetade runt honom.
Statisterna som kommit efter lunch. fick promenera på vägen....
Vi mådde gott i skuggan av det stora trädet.
Äkta paret Ivar och Svetlana. Äkta på riktigt


Sen skulle vi alla, hela statistgänget, ha en stor "picnic", sittandes på två filtar. En picnic med kaffetermos, böcker och karta och glatt samspråk.
Vi agerade bakgrund till huvudrollenas lilla bråk.


När  klockan närmade sig fem fick vi, som varit med sen tidiga morgonen, fick gå och skriva på kontraktet och kvittera ut våra 600kr


Anna


Anna hade vi visst tappat bort på vägen från kyrkan. Jag hoppas hon fick betalt!









1 kommentar: