onsdag 14 maj 2014

Dumbo - och pastellerna


Filmen hette  "Dumbo".



Vi skulle vara på Östra Station och det gällde en av vårens alla elevfilmer - Den här gången från Stockholms Filmskola.                               Dumbo? 
Ja, vi tänker väl alla på den där lilla mobbade elefanten med de mycket stora öronen som bara älskas av sin mamma... och som får hjälp och uppmuntran av den lilla musen Timothy.

Kläderna skulle vara i pastellfärger! Jag tänkte på rosa och ljusblått - färger som totalt saknas i min garderob. 
En färgskala fanns med som bilaga i mailet... 
Nåja, jag hade en ljust gyllenbrun rock och en beige lång tröja, annars var det gulgrönt...
Jag kom plötsligt på att Kaarina brukar åka iväg med en hatt på huvudet. Hm...
Jag satte på mig dubbla linnejackor och tryckte ner resten i rullväskan och drog iväg med hatten på huvudet

Det löste sig! Kostymören blev nöjd till sist. Hon satte på mig en beige tunn kappa ovanpå det svagt gula och beiga.  Hon var särskilt nöjd med hatten


Hedda på treårskalas
Tre gamla bekanta var där, Gurra, Kaarina och så huvudrollsinnehavaren Hedda, sonens svägerska, och mitt barnbarns moster.

Vi hade tåget för oss själva. Det var en gammal vagn som faktiskt "förkortades" i filmen. Vi fick flytta på oss för att ge plats för teamet i mitten...

Vi var nio statister plus Josef, en nioårig kille, som jag skulle agera mormor för. 

Jörgen, 
De två unga tjejerna kom inte med på bild








Josef
Det var första gången om statist för Jörgen, en ganska nybliven pensionär, som nog gärna fortsätter att statera.
Josef, 9 år, som bett om ledigt från skolan, hade inte heller varit med tidigare. Han skulle tillbaka till sista timmen.
Kaarina - mellen tagningar

















Ja, Ida (Hedda) har alltså stora öron...
Hon går samma terapigrupp som Erik med de stora händerna. I  den gruppen  går även Elsa med de stora fötterna och Ingrid med de långa armarna. 
En annan dag - utan hatt
Denna dag träffas Ida och Erik på tåget. 

Elsa och Ingrid (dagen innan)

















David mitt "barnbarn" tittar lite för mycket.... och jag får tillrättavisa - och be om ursäkt.

Vi åkte sträckan fram och tillbaka två gånger, gjorde uppehåll för kaffe och macka.
Vi statister hann prata en hel del. De unga tjejerna höll sig för sig själva - eller var det vi som inte tog med dem i snacket?
Det var ett trevligt och mycket samarbetet team.
Jag har aldrig mött en så noggrann scripta tidigare! 
Regissören Sheila var jättetydlig mot sina medarbetare, och lämnade plats för de som hade sina uppgifter- och hon var dessutom riktigt bra med 9-åringen. (Som gammal lärare kan ju bedöma sådant!
Oscar, scripta o scenogaf  - på
golvet Willy,  som sköter "naturligt" ljus

Sheila - regissör




Eriks jättehänder -justering
















                                                                                 


Hedda/Ida genom tågfönster
















Teamet

Regissör  Sheila Johansson 
Producent Diana Mari 
Foto         Niclas Löwstedt 
Ljud          Amanda Davidsson 
Scripta, scenografi   Oscar Norberg
Scenografi  Amanda Karsberg 
B-foto        Axel Rundquist 
B-ljud        Madeleine Canefors 
FAD        Viktor. E. Landegren 
Ljus       Wille Kyrk 
Mask     Lina Nyberg 
Mask ass      Natalite Brant 
Smink     Sara Andersson 
Kostym    Matilda Sandström 
Kostym Linn Tabudlong Jonasson 

Den 31 maj var det visning av alla Stockholms Filmskolas elevfilmer 
Visningen var på BioRio, på Hornstulls strand. Tolv filmer visades i passet 10 - 13. "Våran" Dumbo var klart bäst!
- Men den hade bytt namn! Nu hette den "Sju sorters kakor". I
 första scenen inhandlar hon en massa ägg... Hon använder äggkartongerna för att ljudisolera, sitt rum. Alla ljud blir för höga för henne eftersom öronen tar in så mycket ljud. 
Hon äter sen mycket ägg som matsäck.
Sen gissar jag att dom var sju st i terapigruppen

På väg ut mötte jag mitt "barnbarn" i filmen.  Stor kram och nick till hans föräldrar

2 kommentarer:

  1. Du Britt-Marie! Du får med allt i dina berättelser och bilder! Det enda du inte fick med var dom två unga tjejer som också reste med oss. Men du fick ju gamla gubbar och kärringar med i den bilden i alla fall ;)

    SvaraRadera
  2. Jo jag skäms! För egen del. För våran del! Vi gjorde ju inget för att ta kontakt heller! Ingen av oss!

    SvaraRadera