onsdag 28 maj 2014

Burlesk slutfilm för Kulturama


"Det vi vill skapa i vår film är en surrealistisk fest med märkliga gäster, och det är dem ni ska få vara!
Vi kommer ha med oss kläder och vi ska ha make-up artister på plats"






Så skrev  eleverna på Kulturama


Alba Lange -självporträtt
Dom skickade med en jättesnygg pdf-fil med information, bilder och färger

Regissören Alba Lane berättade i mailet om scenerna som skulle filmas, konceptet och den filmiska världen:
"X och Y är kortfilmens huvudkaraktärer. Vi följer dem när de berättar om en märklig kväll de upplevt.
Istället för att se det hela som en naturlig tillbakablick, besöker vi dem i deras minnen, deras hjärnor. Plötsligt är de på plats, kvällen då allt hände, och kommenterar vad de minns.
Festen visas ur två perspektiv:
1. I och med att festen som vi ser den, utspelar sig i X och Y:s minnen, är allt överdrivet. De har överdrivit sin historia, lägger till detaljer som egentligen inte allt fanns, och stämningen är väldigt märklig och surrealistiskt. Därför är festgästerna bara inte uppklädda med små märkliga detaljer - utan märkligt uppklädda, nästan utklädda.

2. Vi ska även spela in en scen, när vi ser festen SOM DEN FAKTISKT SÅG UT, och inte så häftig som karaktärerna minns den. En realistisk syn på scenen utan X och Y:s överdrifter. Då är det färre festgäster i lokalen. Lokalen ser inte alls lika intressant ut, och festgäster är aningen märkliga, men inte i närheten av det som X och Y har berättat och sett.”

'


Gurra i sparkdräkt med rullskridskotjejerna
Margit



















Inspelningen skedde på restaurang Broken på Kungsgatan på söndagsmorgonen.


BM, med svart tår
och plutmun


Anders i pipkrage och spets-
dress med puffbyxor




Manus. En replik för mig
- uppe på en stol

















På plats mötte jag Margit i plymhatt,

Lars friseras
Lars, som bartender med sitt långa hår i "tofsar"på  sidorna,

Gurra iklädd sparkdräkt  

Bengt i stilig frack och mink-cape (!)

Lilly i trång blus och mini-hatt och mina blanka handskar.

Bengt
Själv hade jag mina långfingrade handskar och var sminkad med tår på kinden och plutande mun

 Bengts figur "dog" - ramlade ihop. 

Jag fick en replik. Manuset på engelska. Jag skulle i en scen stå uppe på en stol och prata rakt in i kameran som svepte fr skådespelare till skådespelare.
Regissören var inte helt nöjd med min brittiska engelska. Borde varit amerikanskt

Statisterna fick gå hem i omgångar...

Lilly kvar längst. 
Hon skulle vara med i en andra versionen,-  den som var mer realistsk., lite sannare (?)
Alexander , Bengt ,  Lars mfl

.








Dessa var kvar när jag gick när det var två scener kvar, scenen när Bengt rollfigur "dog" och den allra sista, mer verkliga



Länk till filmen  - "Lost in revision"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar