söndag 3 november 2013

I Säkerhetskontrollen

 "Vad roligt att du vill vara med i vår humorserie "Sommartider", 
så stod det i mejlet. som kom på morgonen.

 Senare på dagen, när jag stod då på Vårdcentralen med fyrtio andra pensionärer som alla skulle ta årets influensaspruta, fick jag ett telefonsamtal från Jarowskijs om ett jobb som jag tydligen sökt....om en inspelning nästa morgon. 
Var jag ledig nästa dag? frågade hon



Men, vad var det här? Var det något annat, något som jag också hade jag sökt? 
Hade jag sökt två jobb till den dagen??
 - Jo, jag är ledig?  Jag svarade lite tvekande. 
Men...var jag dubbelbokad nu?
Jag tänkte att  det här fick jag väl fick reda ut  när jag kom hem.

Det var min tur att ta sprutan...

När jag kom hem visade sig att det faktiskt gällde samma jobb som i dom skrivit om i mailet jag fått på morgonen.
Martina på Jarowskijs, hade bara ringt och kollat eftersom jag inte hunnit svara på vilken bank de trehundra kronorna skulle sättas in på

Karlavägen 100

Vi skulle träffas på Garnisonen, 
Karlavägen 100, dagen därpå för att spela in tre sketcher med den elake Säkerhetsvakten

Arvode
: 300 kr.
Klädsel: sommarkläder, 3 ombyten.
Statistroll: "Köare" vid säkerhetskontrollen.

Rekvisitören gör  ett
vapen - i frigolit
I en av de breda korridorerna hade rekvisitören/scenografen skapat en säkerhetskontroll med hjälp av  frigolit och en massa silvertejp 
Rulltrappor -  korridorer
Han jobbade i realtid. Skapade medan inspelningen pågick, beredd att snabbt ändra - eller laga

Jag pratade med honom om jobbet, om att få skapa och klura ut. 
Berättade att jag jobbat med detta på nittiotalet, under min amatörteatertid.
 Jag längtade tillbaka . 

(Jag minns väskan som Pim skulle gömma sig i. Jag gjorde den av ett gammalt överkast. Minns Bokstavs-dammsugaren. Vattenkannan, Den levande stolen. Klockan. Lampskärmen.... De svarvade benen på bordet - av skumplast och snören )





Den första jag träffade var Kaarina, som kom och knackade mig på axeln. Kul! 
Här i tre versioner.





.. och här två versioner av  färgglada Robert

















Mikael
Tjejerna som skulle till Ibiza 

Sketcherna vi gjorde var Nödutgången, Jackan och Ibizatjejerna.
Jan-Åke satt och knappade på datorn, medan Erik var förfärlig, som i alla tidigare sketcher
Vi var fem statister som var "köande"
Vi köade, gick förbi  
Ibland nära, ibland stående, väntande i  längst ner i korridoren
Vi ombads vara försiktiga när vi passerade säkerhetsbågen. Den var ju av frigolit och silvertejp

Jag förundrades också över att fotografen även var sin egen ljuskille.
Daniel
fotograf,  men också sin egen ljusfixare
tyst Jan-Åke hade
rejäl matsäck
BM
Övre delen av Säkerhetskontrollen
gjord av frigolit och silvertejp
































Senare fick jag veta att Lilly spelat Östermalmsdam i Säkerhetskontrollen  i en annan sketch samma eftermiddag.

2 kommentarer:

  1. Kul Britt-Marie Du får med allt, till och med sprutan. Tur att man slapp ta den, fast det kanske var bra före resan. Du får med GARNISONEN både ut och invändigt. Stämningen verkar lika förväntansfull som den ska före resan. Väntesalen ser bättre ut än vad den var i verkligheten. Riktigt fin med blommor och allt!!!

    SvaraRadera
  2. Jag minns Q-hunden! Va kul ni verkar ha som statister.

    SvaraRadera