onsdag 19 september 2012

Theodora, reklamfilmen och moralen

För precis ett år sen var jag i Gustavsberg och spelade in en reklamfilm för ICA. Det var reklam som skulle gå i början av december
Nu var det dags för Coop.
Samma tid på året - "samma" reklam för julvarorna.

Väckarklockan satt på 5.00 för jag skulle ju vara på Coop Forum i Häggvik kvart i sju.

Men jag kunde inte somna. Kom inte till ro. 
Lyssnade på programmen som jag vanligtvis somnar till.. Men kunde inte sova...
Jag sov inte på hela natten
Klockan  fyra gav jag upp och gick upp och kokade te.
Vilade lite till.
Packade ner mina fyra färgstarka yllejackor/ kappor och gick ner till bilen klockan sex. Ja, denna gång fick man ha FÄRG.
Jag körde lite fel på slutet.  Dubbla rondeller!


Information från castingbolaget 

"Ni ska vara klädda i vinterkläder (oktober, november december) Helst inget svart
tom parkering
 Ta inte på dig smårutigt eller smårandigt!! 
Tag gärna med 3 olika kläduppsättningar! 
Arvodet är 999 kr om du ej medverkat i coopreklam eller flx produktion tidigare i år. 

Det blir en lång dag och beräknas sluta runt 19 - 20 om allt går som det skall.
Bifogat har du en bild med vägbeskrivning
"




Ida, Helen, Maria, Magnus, Åke
Jag blev insläppt i "källaren" som låg i gatuplanet  (!) - men utan fönster! 
Ett tråkigt lunchrum och trista lite röriga arbetsplatser för coopanställda - 
lunchrum
Dessutom ett  trångt litet statistrum, där vi 10-12 statister skulle klä om - och vila. Men det fanns ingenstans att hänga upp alla våra medhavda ytterkläder!
Ingen spegel heller förstås!



personalsofforna
Lunchrummet var större, men inte heller särskilt trivsamt. Men där fanns några svarta skinnsoffor  som vi ombads att inte sitta i. Sofforna skulle dom som verkligen jobbar på Coop ha för sina raster. Helt OK
Men - så fanns Theodora! och hennes fantastiska svårslagna fikabord!!
Teodora - cateringansvarig

Där fanns:

stekt ägg m bacon
pannkakor 
gott bröd - olika
sylt och marmelad
wienerbröd
bullar
kakor
druvor
ananas
melon 
päron
blåbär och hallon
grapefrukt
godis
Huvudvärkstabletter, tuggummin, våtservetter.

Under inspelningen servade hon med vatten och godis.
 Jag berättade om skräckexempel, om "Pluto" som varit upprörd för att han ensam skulle serva team och statister förra sommaren -och statisterna därför blev utan. 
Theodora skrattade och sa att hon brukar serva 100 pers och det går jättebra!

Jag frågade hur hon kunde få en sån budget att hon kunde ha ett så fantastiskt fikabord.
 
Hon berättade att hon fått ett Guldägg för sitt sätt att bemöta folk, för att hon behandlade alla lika. Hm... 

Reklambranschens pris? Ett av dem?
 Efter Guldägget ville alla ha hennes tjänster - och hon bestämmer vad hon behöver.och får den budget hon behöver!
Jag minns en affisch som pappa tog hem från tidningen i början på sextiotalet. En affisch som länge följde med mig. 
Jag ser nu att Guldägget hade 50årsjubileum förra året och jag inser att "min " affisch nog var från det - första året. 


"
Kontraktet som gör att jag inte kan skriva om vad vi gjorde...
vecka 47 och 48   går reklamen på TV
Vi fick skriva på kontraktet - och lova att inte berätta något om dagens inspelningar...
"...offentliggöra eller yppa något om denna produktion"
( Jag undrar om affischen högst upp är ok?)

Så jag nöjer mig med bilder på mina statistkamrater. 



Paret som kom till Coop i Häggvik på sin mc
Joy   manekängen/modellen










Magnus

Han som vill bli statist
punkparet





Ida och Helena tränar











Åke från Jakan
BM

avslutat dagen
Vi var klara 19.30. 
Förutom det fantastiska fikabordet severades vi en god lunch och en god middag. 
och 999 kr kommer att sättas inpå våra konton.

Jag hade lite svårt att hitta vägen mot Rotebro, men jag kom rätt innan det började mörkna

Jag är faktiskt förvånad att jag orkade denna långa dag trots att jag inte sovit alls natten innan.
Nästa natt sov jag!






Den lilla 10-åringen,som gillar att spela in film, kom med sin pappa kvart i sju. Pappan åkte iväg till sitt jobb. 10-åringen var kvar med oss hela dagen. Jag var hennes "farmor" i en scen....
Jag frågade henne om hon får ledigt från skolan...
" Nä", svarade hon "Vi säger att jag är sjuk"
"Vi har bara genomgång på måndagar" la tioåringen. till

Att en pensionär tillbringar En dag på Coop i Sollentuna är väl ok? Men att en tioårig tar ledigt från skolan.... att en tioårig tillåts "ta" ledigt... Grr!! 
Tolv timmars statistjobb i st f skolan?
Hon lär sig att "det är ok att ljuga" . Moral?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar