onsdag 1 augusti 2012

Thelma och Louise på Blodcentralen

Jag har aldrig gett blod. 
Skyllt på att dom inte ville ha allergiker...
Och jag som ju faktiskt är en viktig Rh- 0 
- en universalgivare....
Men efter ett par härliga dagar med Agnetha  på Landsort skulle jag åka direkt till Blodcentralen på Danderyds sjukhus
Det gällde en film (en slutpoduktion?) av Aida Paridad som går på på 
19.30 skulle vi vara på plats.

Göran och Kent
Sylvia
Jag var som vanligt i mycket god tid - men det var Göran också.
Vi har träffats många gånger tidigare och vi hann prata länge innan Kent dök upp.
Jesper och Sylvia skulle också vara statister...
Fika, frukt och en massa godis - Men bäst av allt var bemötandet, generositeten Man delgav oss alla tankar och  även vi blev lyssnade på.



Susan Sarandon, Geena Davis i
"Thelma & Louise"
Aida berättade lite förbigående om hur hon sett  "Thelma & Louise"  varje dag en tid, och hur hon grät på slutet varje gång.

Jesper
  Filmstudier. 
Jag tror att det blev en uppsats...
 

regissiör Aida Paridad
...och nu blir det  en musikvideo (en slags examensfilm gissar jag )En film till Fleetwood Macs  
"Tell me Lies

Nu med Aidas egna "Thelma och Louise" 
Regissören själv, Aida  Paidad, tillsammans med kompisen Bianca Kronlöf

Bianca Kronlöf
Kolla sminket på de två sköterskorna!
Jämför med Geena Davis!



Musikvideon utspelar sig - åtminstone till en viss del - på en blodcentral. 
Grymma sköterskor, i ordet ursprungliga bemärkelse. 
 I första scenen är det Kent och Göran som liggande på britsarna, spelar blodgivare. Bianca mimar till inspelningen, regisserad av Aida.

Kent och Göran tappas på blod av Bianca, som river ut
kanylerna så att "blodet" sprutar - ända upp i taket!




Under scenen iakttar jag fotografen  "Ove",  Josephine Owe, som jag tycker mig känna igen....  Mellan tagningarna,  hinner jag också prata lite med henne.
"Ove"





Jo, hon var med och jobbade i en av Liza Marklundfilmerna, som jag var med i - och hon undrade om inte jag varit med i Medieinstitutets trailer/pilotinspelning av "Kallocain" i vintras? - Jo det var jag! 
Ove och ljuskillen Sebastian hjälps
 åt med ljus och bild.  
 - Då har jag läst din blogg! sa hon.
Jag ser nu på min blogg. att Ove var projektledare i den slutproduktionen.

För ovanlighetens skull behövde vi inte vara tysta. Våra telefoner kunde vara påslagna. 

Ljudet ska ju vara  Fleetwood Macs  "Tell me Lies

Kent och Göran  fick gå hem när blodgivarscenen var klar. 

Då var det dags för mig att sätta mig i rullstolen.Sylvia skulle köra.
BM
Hon "lärde sig" av Thelma/ Aida och Louise/Bianca. Hon lämnade mig i dörren med ett snett leende!
Först en scen med kameran glidande på en matta framför oss i en korridor med ett skarpt ljus bakom oss.
Sen scenen där sjukvårdsbiträdet Sylvia sneglande mot sina läromästare skjutsar ut mig genom en dörr...

Tiden gick... 
Vi skulle varit klara kl 22 men klockan hann bli nästan halv tolv innan jag var klar.
Hann med pendeln! - hemma halv ett! 

Det var en trevlig kväll med många trevliga samtal.


regissören Aida  Paridad
Det var första gången Jesper skulle statera. 
Sylvia har provat någon gång tidigare. Båda två var med som kompisar till teamet.
Jesper skulle komma att dö efter det att jag åkt hem...
Det är ju kul att vara med att göra film. Jesper och Sylvia frågade hur man gör om man vill fortsätta ... Vi berättade.

Javisst är det kul! 

Särskilt i såna här små produktioner med entusiastiska och positiva ungdomar.

Hittade filmen först 1 maj 2015



Nå? Hur är det?  Får en 67-åring får lämna blod??
Nej 60 år är gränsen!
                                                http://geblod.nu/



4 kommentarer:

  1. Slutade läsa vid universalgivare ;)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tog ett tag innan jag fattade varför...
    Hade jag tänkt på det hade jag uttryckr mig annorlunda! Funderar på att ändra...
    BM

    SvaraRadera
  4. Hehe skojade ju bara, inte ens "rätt" ord, var ju universalmottagare ag missade ;)

    SvaraRadera